Kommande Thailandsresa

om typ fem veckor bär det av till Thailand för min del. med familjen. ska vistas i både Bangkok, (eller Krung Thep som thailändarna säger) och ett djungelresort av nått slag. huvudstadens formella namn är egentligen

"Krung Thep Maha Nakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayutthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udom Ratchaniwet Mahasathan Amon Phiman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanu Kamprasit"

vilket gör det till världens längsta ortnamn enligt farbor Wikipedia. mindre smidigtdet var europer som började kalla det Bangkok, på samma vis som man kallar Bejing för Peking.

jag har rest jämörelsevist mycket i mina dar, tack vare mina resglada föräldrar, och en universal sak jag lärt mig är att det blir mycket roligare om man läser på lite om resmålet och ser nån film eller läser en bok som utspelar sig där. så sökandet efter bra thailändsk kultur has begun. det här är det jag hittat hittills...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar